Reclamele stimulează epidemia de obezitate
Mass-media are un impact foarte mare asupra populaţiei globului, iar acest lucru este demonstrat într-un studiu realizat de către oamenii de ştiinţă, care au constatat, cu îngrijorare, că folosirea în reclame şi campanii publicitare a modelelor supraponderale ar putea să stimuleze epidemia de obezitate, încurajând ideea că obezitatea este acceptabilă.
La polul opus, însă, se află campaniile promoţionale a imaginilor cu modele subponderale sau „perfecte” din punct de vedere estetic. Acestea, la rândul lor, au efecte dăunătoare asupra stilului de viaţă şi a comportamentului alimentar al publicului larg.
Chiar dacă studiul acesta demonstrează că acceptarea trupurilor supraponderale este asociată cu consecinţe negative, analizele arată şi că ruşinea sau stigmatizarea acestor trupuri nu reuşeşte să amelioreze motivaţia acelor persoane de a slăbi.
Pentru a ajunge la această concluzie, cercetătorii au realizat cinci experiemente, pentru a identifica felurile în care oamenii reacţionează la o serie de indicii care par să sugereze că obezitatea este acceptabilă.
La fiecare prezentare, subiecţii manifestau o intenţie sporită sau prezentau un consum efectiv de alimente nesănătoase, alături de o motivaţie redusă de a adopta un stil de viaţă sănătos.
Acest comportament era determinat de „credinţa tot mai puternică în faptul că obezitatea a devenit tot mai mult acceptată din punct de vedere social”, afirmă oamenii de ştiinţă.
Cercetătorii sugerează că eforturile depuse pentru a creşte gradul de acceptare a obezităţii generează la rândul lor tot mai multe gânduri în minţile persoanelor supraponderale şi obeze care au legătură cu aspectul lor fizic şi care determină ulterior o anumită stare de anxietate corporală.
Paradoxal, este exact opusul obiectivelor pe care încearcă să le atingă acele reclame şi campanii promoţionale.
Oamenii de ştiinţă spun că descoperirea lor ar putea avea implicaţii importante atât asupra autorilor de politici în domeniul sănătăţii publice, cât şi asupra creatorilor de reclame.