Home  /  Nutriţie   /  Copiii işi pot dezvolta o serie de aptitudini în bucătărie

Copiii işi pot dezvolta o serie de aptitudini în bucătărie

Gatitul, reprezintă pentru copii o manieră prin care investighează, manipulează, pun întrebări, descoperă răspunsuri, toate într-un stil propriu. Prin urmare, atunci când gătiţi implicându-i şi pe cei mici, rolul vostru se schimbă din lider, în coordonator. Sunt responsabili pentru oferirea unui spaţiu sigur în care copiii să investigheze ce-i interesează. Acest lucru este benefic, deoarece pe langă faptul că îi ai aproape de tine, are şansa de a investiga şi invăţa lucruri noi.

Aptitudini ce pot fi stimulate în bucătărie

Participând la prepararea mâncării copiii pot învăţa lucruri noi. Totuşi, puteţi structura procesul de învăţare prin accentuarea unor anumite concepte şi aptitudini. De exemplu, taiatul unui fruct poate deveni un joc de vocabular atunci când le solicitaţi copiilor să numească un număr cât mai mare de adjective care să descrie fructul pe care tocmai îl tăiaţi. De asemenea gătitul mai este util şi în furnizarea experimentelor matematice, care le oferă copiilor şansa de a aplica pe exemple reale aptitudinile pe care le deţin. Când copiii gătesc, işi exersează cunoştinţele de matematică prin:

Numărare – Când copiii se uită la o reţetă pentru a vedea câte linguri de lapte trebuie adăugate sau câte felii de pere sunt necesare, aceste numere capătă un înţeles practic pentru ei.

Masurare – adăugând o cană de făină sau o lingură de sare atunci când fac clatite, îi ajută pe copii să înteleagă conceptele de mai mult sau mai puţin.

Potrivire – Puteţi lăsa copii, după ce treaba este gata în bucătărie, să aşeze ustensilele pe categorii.

Sortare – Copiii pot sorta ingredientele după culoare, după caracteristici – de exemplu, condimentele sunt puse într-un loc, lactatele în altul etc. E bine să utilizaţi aceste ocazii pentru a discuta cu cei mici despre nutriţie.

Observaţie – Împreună puteţi asista la modul în care o boabă de strugure, spre exemplu,  se usucă şi se transformă în stafidă, sau modul în care un plic de ceai transformă complet apa în care este adăugat.

Comparaţii – De exemplu untul de alune şi cel obţinut din lapte pot fi utilizate de către copii care, pipăindu-le, să identifice diferenţele şi asemănările dintre ele.

Anticipări – Înainte de a găti, discutaţi despre schimbări. Cum anume va fi influenţat preparatul dacă veţi adăuga mai multă esenţă sau mai multe condimente? Sau cum se va schimba aspectul sucului dacă il veţi congela?

Investigaţie – Curiozitatea copiilor apare şi atunci când vine vorba de ingredientele şi ustensilele pe care le utilizaţi atunci când le preparaţi felurile preferate de mâncare.