Specialiştii în educaţie atestă modul în care studenţii învaţă cel mai uşor
Noua eră digitală determină un nou tip de abordare a fenomenului educaţional prin intermediul noilor tehnologii ale comunicării şi informaţiei. Se naşte o nouă educaţie care poate fi definită ca pedagogie media. Analiza educaţiilor de tip virtual, online ne conduce la concluzia că există o perspectivă nouă de abordare a procesului de învăţământ în condiţiile societăţilor de tip postmodern.
După cum era de aşteptat, studenţii din prezent aleg să studieze de pe noile tehnologii precum smartphone-uri, tablete sau e-readere. Însă un studiu sugerează că aceştia învaţă mult mai eficient atunci când citesc cărţi în formă printată.
Toată lumea, de la profesorii până la părinţii şi politicienii, admit creşterea şi influenţa tehnologiei, în mai multe şcoli fiind implementate tehnologii precum cărţile digitale. Specialiştii în educaţie au analizat diferenţele dintre citirea textelor în print sau de pe dispozitivele digitale.
Oamenii de ştiinţă au constatat faptul că deşi noile forme de texte sunt mult mai accesibile şi mai uşor de transportat, fiind preferate de mulţi tineri, acest lucru nu înseamnă că studenţii vor învăţa mai eficient de pe ele.
Studiul prezintă o discrepanţă semnificativă. Deşi studenţii au declarat că învaţă mult mai bine de pe mediile digitale, performanţele lor sunt în scădere.
Conform studiilor realizate încă din 1992, s-a descoperit că studenţii pot înţelege mult mai bine informaţiile din textele printate. Acest fapt pare asociat efectului de întrerupere pe care derularea paginii (scrolling) îl are asupra memoriei vizuale, care este importantă în procesul de învăţare.
Dorind să înţeleagă aceste diferenţe, echipa a realizat un studiu. În cadrul acestuia studenţii şi-au notat preferinţele. După citirea a două pagini, atât în format digital, cât şi print, au avut de îndeplinit mai multe sarcini, printre care descrierea subiectului principal al textului şi furnizarea unui conţinut relevant din ceea ce îşi aminteau.
Studenţii au preferat într-un număr marea utilizarea mediilor digitale. De asemenea, au citit mult mai rapid varianta online decât cea tipărită. Ei au considerat că înţeleg mult mai bine atunci când citesc online decât în print.
Surprinzător, capacitatea de înţelegere a fost mult mai bună atunci când au citit varianţa tipărită decât cea online. Mediul nu a fost un factor definitor privind înţelegerea ideii principale a textului. Dar atunci când au fost adresate întrebările specifice, s-a dovedit că participanţii au reuşit să înţeleagă mai bine textul tipărit.